Monday, November 3, 2008
Bruising With The Chicken Pox
and film or photograph? Seeing an exhibition of Bill Viola may happen to have some doubts on the label da attribuire a questa o a quell'opera. E lasciamo stare la scappatoia di dichiarare che anche il cinema è, a tutti gli effetti, fotografia 24 volte al secondo. Fin dall'etimologia, "cinema" evoca il senso del movimento - mentre molte delle creazioni di Viola, se viste distrattamente, possono essere registrate istintivamente come immagini statiche.
Non è proprio così, naturalmente, o il dubbio non avrebbe senso. Gran parte delle sue opere sono, a tutti gli effetti, film, ripresi però con telecamere ad altissima velocità di modo che, in fase di proiezione, appaiano rallentati al punto da assomigliare a fotografie tradizionali. Se ci si ferma abbastanza a lungo ad osservarle - o anche se si distoglie lo sguardo per un moment and then return to it again - you realize that you are facing a perpetual becoming.
The feeling of displacement occurs mainly by a series of portraits of faces saddened that now date back to several years ago works like Dolorosa, or Soul The Locked Garden , all of 2000, give the impression of being spied on by the disturbing photos that appear in a frame. The effect is similar to what you would feel if we discovered that a statue, a dummy object is not anthropomorphic, but also a drastic change in position and do not see them. A little 'how animals carved in the hedges of the novel Shining by Stephen King (absent in Kubrick's film, but I am told, in the TV version Mick Garris). The instinct and habit reassured that it is stationary objects, and the discovery that this is not because you suddenly remember all be changing ends up living his continuum of becoming that is only felt by those who live one close enough. So, for example, the growth of a tree is too slow to be noticed by the naked eye, but perhaps a bullet (but also a tree seen through the window of a moving train) can touch them without being able to register it with the ' eye. These are cases in which the film rediscovers his original vocation to investigate the reality over time, special eye is able to catch what the human eye can not perceive with the methods of time-lapse, slow motion, or of any change in the recovery phase of the rate of capture of information - change that leads , since the speed of projection is a substantially non-variable data in a different display rates.
Bill Viola's paintings are like photographs, unlike traditional ones, require the viewer to a rhythm all their own vision. The images, transmitted by plasma screens, with the eyes as you browse the traditional portraits, without being driven, as would happen in a movie at natural speed, the choices of mounting, framing or exchange of stock, but the perception of their elusive nature makes hypnotic. The mention of, the initiation of a blink of an eye, the squint of the lips, the vague feel of a facial muscle stretch - all eventually attract the attention in a whole new way, so that we can discover Five minutes later, still staring at the same face, whose expression is altered in a way that barely perceptible.
And then there are jobs, so to speak, for action: that is when, or where the film runs slower recovery phase (and thus the effect of slowdown minore), vuoi perché la scena ripresa contiene un maggior movimento, la confusione con la fotografia non si dà e, semplicemente, si ha modo di apprezzare i gesti e i cambiamenti di espressione con la percezione amplificata che il rallentatore sempre produce, sia che si tratti di immagini documentarie, mirate a scomporre in un maggior numero di unità temporali, un'azione determinata, sia che si parli di una delle celeberrime sequenze super-montate di Brian De Palma come quella da Gli Intoccabili .
A parlarne così sembra una fesseria - e qualcuno potrebbe sostenerlo con ragionevoli speranze di non essere smentito. C'è anche chi ha provveduto, su YouTube, a pubblicare qualche parodia - e conosco cineasti che ritengono Viola poco al di sopra di un bluff che si limita a produrre, dandosi arie da sperimentatore e senza tentare di raccontare storie, lo stesso tipo di lavoro che qualsiasi filmmaker realizza più o meno consapevolmente quando produce immagini in movimento. Io so che da quando avevo avuto modo di visitare una sua mostra al Paul Getty Museum di Los Angeles nel marzo 2003, le sue foto viventi mi sono rimaste impresse nella mente, superando la mia pregiudiziale diffidenza nei confronti della videoarte e, in generale, di gran parte dell'arte contemporanea.
For those who are or may be in Rome, the exhibition Viola is at the Palazzo delle Esposizioni Via Nazionale. In addition to portraits, to report the work on five screens Catherine's Room (2001) that weakens the slow in articulating a kind of split-screen five times at the same time offering five phases of the day a hermit writer (inspired, apparently, in Santa Caterina), called the quadruple Four Hands (2001, four pairs of hands of people of different ages, creating images that wrap almost abstract) and the beautiful Observance (2002), which shows a procession of people lined up to visit something out of range che potrebbe essere il feretro di una persona amata. Date un'occhiata aglio estratti dei filmati che si vedono sul sito della mostra e poi stanziate un paio d'ore fra qui e gennaio. Una visita la merita.
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